КАНСУЛЬТАЦЫЯ:

“Працоўная дзейнасць у дашкольным узросце”

Падрыхтавала: загадчык Грыбок Т.І.

         Мэта: ўдакладніць веды педагогаў па арганізацыі працоўнай дзейнасці дзяцей.

         Патрабаванні да арганізацыі дзіцячай працы.

1. сістэматычнасць дзіцячай працы.

2. пасільна рабочай нагрузкі.

3. Адзінства дзіцячага саду і сям’і ў вырашэнні задач працоўнага выхавання.

Задачы працы ў развіцці асобы.

1. Павага да людзей працы выхоўваецца ў самаабслугоўванні і гаспадарча — бытавой рабоце.

2. У працы па догляду за жывёламі і раслінамі фармуецца беражлівыя адносіны да прыроды, назіральнасць.

3. Ручная праца ўзбагачае сэнсарны досвед дзіцяці, спрыяе развіццю канструктыўнага мыслення, творчасці.

         Працоўнае выхаванне — гэта мэтанакіраваны працэс фарміравання ў дзяцей дашкольнага ўзросту свядомага адносіны і схільнасці да працы як асноўны жыццёвай патрэбы, а таксама фарміраванне прывычкі да працы шляхам ўключэння дзіцяці ў актыўную працоўную дзейнасць.

         Мэта працоўнага выхавання дзяцей дашкольнага ўзросту — фарміраванне ў дзяцей уяўленняў аб працоўнай дзейнасці дарослых, фарміраванне працоўных навыкаў і ўменняў, выхаванне працавітасці як якасці асобы.

         Працоўнае выхаванне дашкольнікаў і віды працоўнай дзейнасці для дзяцей кожнай узроставай групы, сфармуляваная асноўная задача працоўнага выхавання — фарміраванне станоўчага адносіны да працы. Гэтая задача рэалізуецца ў наступных напрамках:

-азнаямленне дзяцей з працай дарослых, фарміраванне ў іх уяўленняў аб грамадскай значнасці працы і выхаванне павагі да людзей працы, беражлівых адносін да яго вынікаў;

-арганізацыя працоўнай дзейнасці дзяцей, у працэсе якой фармуюцца працоўныя навыкі, выхоўваюцца станоўчыя ўзаемаадносіны, рысы характару, навыкі арганізацыі працы.

         Авалоданне навыкамі працоўнай дзейнасці трэба разглядаць як адно з асноўных умоў выхавання ў дзяцей жадання і ўмення працаваць. Як бы ні было дзіця зацікаўлены мэтай працы, не валодаючы працоўнымі навыкамі, яно ніколі не дасягне выніку. Сфармаваныя працоўныя ўменні і навыкі служаць асновай для выхавання ў дзяцей сур’ёзнага стаўлення да працы, звычкі да працоўнага высілку, жадання працаваць, ўключацца ў працу па ўласным прымусу сэрца, паспяхова яго завяршаць. ад педагога патрабуецца дакладнае веданне таго, якімі навыкамі павінны авалодаць выхаванцы яго групы. Гэта дасць яму магчымасць вызначыць характар ​​кіраўніцтва працоўным навучаннем дачыненні да дзяцей рознага дашкольнага ўзросту: у перыяд авалодання дзеяннем — цярпліва паказваць, растлумачваць, дапамагаць, па меры авалодання ім — патрабаваць самастойнасці і добрай якасці выканання.

         Працоўныя ўменні і навыкі, якімі авалодвае дзіця дашкольнага ўзросту, розныя. Іх характар ​​і аб’ём абумоўлены спецыфікай таго ці іншага віду працы, яго канкрэтнага зместу.

Віды працы дзяцей і змест кожнага з іх

         Па сваім змесце праца дзяцей дашкольнага ўзросту дзеліцца на чатыры віды:

-самаабслугоўваньне (праца, накіраваная на задавальненне паўсядзённых асабістых патрэбаў);

-гаспадарча-бытавой праца (звязаны з уборкай групавы пакоя, ўчастка);

праца ў прыродзе (у кутку прыроды, у кветніку, на агародзе, у садзе);

-ручной і мастацкі працу (праца дзяцей з паперай, кардонам, тканінай, з прыроднымі матэрыяламі).

Матэрыялы і абсталяванне для працоўнай дзейнасці дзяцей.

         Для таго каб дзеці маглі прымаць пасільны ўдзел у сыходзе за памяшканнем і рэчамі, якія маюцца ў групе і на ўчастку, а таксама дзяжурыць па сталовай, рыхтаваць матэрыялы і дапаможнікі для заняткаў, неабходны інвентар.

         Для працы дзяцей па догляду за памяшканнем у распараджэнні выхавальніка павінна быць наступнае:

-фартухі:  для накрыванне сталоў да сняданку, абеду, падвячоркаваў,  і наступнай уборкі; каляровыя — для догляду за памяшканнем і рэчамі;

-цыратовыя — для мыцця цацак і мыцця лялечнага бялізны, для працы ў кутку прыроды;

-шчотка , савок — для змятання крошак са стала, з  індывідуальных сурвэтак;

-шчотка палавая, савок для смецця;

-тазы, вёдры, падносы.

         Для захоўвання абсталявання вылучаюць пэўнае месца, і ўсё, чым дзеці карыстаюцца самастойна, размяшчаюць так, каб яны самі маглі даставаць і прыбіраць усё неабходнае для працы.

Прадметы для догляду за адзеннем і абуткам:

         Шчотка для чысткі адзення (14-15 см). Венікі для змятання снегу (ля ўваходу ў памяшканне). Шчоткі для чысткі абутку (14-15 см). Скрынка з іголкамі, рознакаляровымі ніткамі, цясьмой (для вешалак) і наборам гузікаў.

З дапамогай гэтых прыладаў дзеці сочаць за сваім  адзеннем і абуткам і па меры неабходнасці ліквідуюць непарадак у іх.

         Абсталяванне для працы дзяцей на ўчастку неабходна для таго, каб правільна арганізаваць дзейнасць дзяцей ва ўсе сезоны. Прадметы для працы павінны быць зручныя для дзяцей, мець прывабны выгляд, вырабляцца з лёгкага, але досыць трывалага матэрыялу (напрыклад, рыдлёўкі і шуфлікі — жалезныя ці сталёвыя; вёдры і палівачкі — з тонкага ацынкаванага жалеза або бляхі, выфарбаваныя алейнай фарбай, або поліэтыленавыя; тачкі, насілкі, этыкеткі і т. д.- з дрэва).

         Для уборкі ўчастка, работы на агародзе і ў кветніку выкарыстоўваецца наступны інвентар:

         рыдлёўкі для перакопкі зямлі, ўскапаць дарослымі;

         драўляная лапата для расчысткі ўчастка ад снегу;

         граблі драўляныя (для сгребания лісця) і жалезныя (для рыхлення, ачысткі паверхні глебы ад камянёў, выраўноўвання паверхні град);

         венік для ачысткі ўчастка ад сухога лісця і іншага смецця;

         насілкі з борцікамі для пераноскі зямлі, пяску, апалага лісця;

         тачка для перавозкі зямлі, пяску, апалага лісця, каменьчыкаў;

         санкі, кашы або скрыні для перавозкі снегу на санках;

         вёдры умяшчальнасцю 1,5-2 л .;

         палівачкі умяшчальнасцю да 2 л .;

         саўкі для выкопвання і пасадкі раслін, для абганяння і рыхлення глебы;   ручныя цапки- «кошкі» для рыхлення зямлі.

         Прадметы для ручной працы дзяцей. Выхавальнікі павінны заахвочваць імкненне дзяцей самастойна прымяняць працоўныя навыкі і ўменні ў працэсе выканання розных заданняў, а таксама вырабу цацак-самаробкаў для гульняў, падарункаў дзецям, дарослым.

          З гэтай мэтай у распараджэнне дзяцей даецца пэўнае абсталяванне і матэрыял:папера шчыльная, тонкая, папяросная;

         -кардон;

         бытавы матэрыял: разнастайныя скрынкі (запалкавыя, кардонныя, з-пад цукру, вітамінаў і г.д.);

         шпулькі;

         коркі;

         Вытворчыя адходы: паралон, пенапласт, абрэзкі меднага дроту, шпагат;

         Прыродны матэрыял: шышкі яловыя, сасновыя; лясныя арэхі, жалуды, каштаны, ракавінкі і т. д .;

         Усе пералічаныя матэрыялы павінны быць у дастатковай колькасці, каб іх хапіла як для правядзення заняткаў з усімі дзецьмі, так і для індывідуальнага карыстання.

         Усе матэрыялы павінны мець сваё месца ў памяшканні групы, каб дзецям было зручна імі карыстацца ў вольны ад заняткаў час. Побач з імі павінны быць і інструменты, якія неабходныя ў рабоце