КАНСУЛЬТАЦЫЯ:
“Працоўная дзейнасць у дашкольным узросце”
Падрыхтавала: загадчык Грыбок Т.І.
Мэта: ўдакладніць веды педагогаў па арганізацыі працоўнай дзейнасці дзяцей.
Патрабаванні да арганізацыі дзіцячай працы.
1. сістэматычнасць дзіцячай працы.
2. пасільна рабочай нагрузкі.
3. Адзінства дзіцячага саду і сям’і ў вырашэнні задач працоўнага выхавання.
Задачы працы ў развіцці асобы.
1. Павага да людзей працы выхоўваецца ў самаабслугоўванні і гаспадарча — бытавой рабоце.
2. У працы па догляду за жывёламі і раслінамі фармуецца беражлівыя адносіны да прыроды, назіральнасць.
3. Ручная праца ўзбагачае сэнсарны досвед дзіцяці, спрыяе развіццю канструктыўнага мыслення, творчасці.
Працоўнае выхаванне — гэта мэтанакіраваны працэс фарміравання ў дзяцей дашкольнага ўзросту свядомага адносіны і схільнасці да працы як асноўны жыццёвай патрэбы, а таксама фарміраванне прывычкі да працы шляхам ўключэння дзіцяці ў актыўную працоўную дзейнасць.
Мэта працоўнага выхавання дзяцей дашкольнага ўзросту — фарміраванне ў дзяцей уяўленняў аб працоўнай дзейнасці дарослых, фарміраванне працоўных навыкаў і ўменняў, выхаванне працавітасці як якасці асобы.
Працоўнае выхаванне дашкольнікаў і віды працоўнай дзейнасці для дзяцей кожнай узроставай групы, сфармуляваная асноўная задача працоўнага выхавання — фарміраванне станоўчага адносіны да працы. Гэтая задача рэалізуецца ў наступных напрамках:
-азнаямленне дзяцей з працай дарослых, фарміраванне ў іх уяўленняў аб грамадскай значнасці працы і выхаванне павагі да людзей працы, беражлівых адносін да яго вынікаў;
-арганізацыя працоўнай дзейнасці дзяцей, у працэсе якой фармуюцца працоўныя навыкі, выхоўваюцца станоўчыя ўзаемаадносіны, рысы характару, навыкі арганізацыі працы.
Авалоданне навыкамі працоўнай дзейнасці трэба разглядаць як адно з асноўных умоў выхавання ў дзяцей жадання і ўмення працаваць. Як бы ні было дзіця зацікаўлены мэтай працы, не валодаючы працоўнымі навыкамі, яно ніколі не дасягне выніку. Сфармаваныя працоўныя ўменні і навыкі служаць асновай для выхавання ў дзяцей сур’ёзнага стаўлення да працы, звычкі да працоўнага высілку, жадання працаваць, ўключацца ў працу па ўласным прымусу сэрца, паспяхова яго завяршаць. ад педагога патрабуецца дакладнае веданне таго, якімі навыкамі павінны авалодаць выхаванцы яго групы. Гэта дасць яму магчымасць вызначыць характар кіраўніцтва працоўным навучаннем дачыненні да дзяцей рознага дашкольнага ўзросту: у перыяд авалодання дзеяннем — цярпліва паказваць, растлумачваць, дапамагаць, па меры авалодання ім — патрабаваць самастойнасці і добрай якасці выканання.
Працоўныя ўменні і навыкі, якімі авалодвае дзіця дашкольнага ўзросту, розныя. Іх характар і аб’ём абумоўлены спецыфікай таго ці іншага віду працы, яго канкрэтнага зместу.
Віды працы дзяцей і змест кожнага з іх
Па сваім змесце праца дзяцей дашкольнага ўзросту дзеліцца на чатыры віды:
-самаабслугоўваньне (праца, накіраваная на задавальненне паўсядзённых асабістых патрэбаў);
-гаспадарча-бытавой праца (звязаны з уборкай групавы пакоя, ўчастка);
праца ў прыродзе (у кутку прыроды, у кветніку, на агародзе, у садзе);
-ручной і мастацкі працу (праца дзяцей з паперай, кардонам, тканінай, з прыроднымі матэрыяламі).
Матэрыялы і абсталяванне для працоўнай дзейнасці дзяцей.
Для таго каб дзеці маглі прымаць пасільны ўдзел у сыходзе за памяшканнем і рэчамі, якія маюцца ў групе і на ўчастку, а таксама дзяжурыць па сталовай, рыхтаваць матэрыялы і дапаможнікі для заняткаў, неабходны інвентар.
Для працы дзяцей па догляду за памяшканнем у распараджэнні выхавальніка павінна быць наступнае:
-фартухі: для накрыванне сталоў да сняданку, абеду, падвячоркаваў, і наступнай уборкі; каляровыя — для догляду за памяшканнем і рэчамі;
-цыратовыя — для мыцця цацак і мыцця лялечнага бялізны, для працы ў кутку прыроды;
-шчотка , савок — для змятання крошак са стала, з індывідуальных сурвэтак;
-шчотка палавая, савок для смецця;
-тазы, вёдры, падносы.
Для захоўвання абсталявання вылучаюць пэўнае месца, і ўсё, чым дзеці карыстаюцца самастойна, размяшчаюць так, каб яны самі маглі даставаць і прыбіраць усё неабходнае для працы.
Прадметы для догляду за адзеннем і абуткам:
Шчотка для чысткі адзення (14-15 см). Венікі для змятання снегу (ля ўваходу ў памяшканне). Шчоткі для чысткі абутку (14-15 см). Скрынка з іголкамі, рознакаляровымі ніткамі, цясьмой (для вешалак) і наборам гузікаў.
З дапамогай гэтых прыладаў дзеці сочаць за сваім адзеннем і абуткам і па меры неабходнасці ліквідуюць непарадак у іх.
Абсталяванне для працы дзяцей на ўчастку неабходна для таго, каб правільна арганізаваць дзейнасць дзяцей ва ўсе сезоны. Прадметы для працы павінны быць зручныя для дзяцей, мець прывабны выгляд, вырабляцца з лёгкага, але досыць трывалага матэрыялу (напрыклад, рыдлёўкі і шуфлікі — жалезныя ці сталёвыя; вёдры і палівачкі — з тонкага ацынкаванага жалеза або бляхі, выфарбаваныя алейнай фарбай, або поліэтыленавыя; тачкі, насілкі, этыкеткі і т. д.- з дрэва).
Для уборкі ўчастка, работы на агародзе і ў кветніку выкарыстоўваецца наступны інвентар:
рыдлёўкі для перакопкі зямлі, ўскапаць дарослымі;
драўляная лапата для расчысткі ўчастка ад снегу;
граблі драўляныя (для сгребания лісця) і жалезныя (для рыхлення, ачысткі паверхні глебы ад камянёў, выраўноўвання паверхні град);
венік для ачысткі ўчастка ад сухога лісця і іншага смецця;
насілкі з борцікамі для пераноскі зямлі, пяску, апалага лісця;
тачка для перавозкі зямлі, пяску, апалага лісця, каменьчыкаў;
санкі, кашы або скрыні для перавозкі снегу на санках;
вёдры умяшчальнасцю 1,5-2 л .;
палівачкі умяшчальнасцю да 2 л .;
саўкі для выкопвання і пасадкі раслін, для абганяння і рыхлення глебы; ручныя цапки- «кошкі» для рыхлення зямлі.
Прадметы для ручной працы дзяцей. Выхавальнікі павінны заахвочваць імкненне дзяцей самастойна прымяняць працоўныя навыкі і ўменні ў працэсе выканання розных заданняў, а таксама вырабу цацак-самаробкаў для гульняў, падарункаў дзецям, дарослым.
З гэтай мэтай у распараджэнне дзяцей даецца пэўнае абсталяванне і матэрыял:папера шчыльная, тонкая, папяросная;
-кардон;
бытавы матэрыял: разнастайныя скрынкі (запалкавыя, кардонныя, з-пад цукру, вітамінаў і г.д.);
шпулькі;
коркі;
Вытворчыя адходы: паралон, пенапласт, абрэзкі меднага дроту, шпагат;
Прыродны матэрыял: шышкі яловыя, сасновыя; лясныя арэхі, жалуды, каштаны, ракавінкі і т. д .;
Усе пералічаныя матэрыялы павінны быць у дастатковай колькасці, каб іх хапіла як для правядзення заняткаў з усімі дзецьмі, так і для індывідуальнага карыстання.
Усе матэрыялы павінны мець сваё месца ў памяшканні групы, каб дзецям было зручна імі карыстацца ў вольны ад заняткаў час. Побач з імі павінны быць і інструменты, якія неабходныя ў рабоце