Маршрут выходнага дня: «Наша ферма»

  Аб’ект маршруту знаходзіцца на тэрыторыі ў аг. Полужжа.

Удзельнікі маршруту — бацькі і дзеці.

Распрацавала выхавальнік: Бумай В.В.

Змест маршруту:

         Паназіраць з дзіцем па дарозе да фермы за засеянымі палямі. Растлумачыць дзіцяці аб неабходнасці апрацоўваць зямлю, угнойваць. Распавесці, якія расліны вырошчваюць у аг. «Полужжа» (кукурузу, пшаніцу, авёс, жыта, ячмень).

         Зрабіць прыпынак каля поля. Расказаць, як нарыхтоўваюць кормы для жывёл на зіму. Спачатку ўзарваюць восенню зямлю. Да трактара мацуюць плуг для апрацоўкі зямлі. Яе трэба ўзрыхліць і разраўнаваць, пасля чаго пасеяць насенне збожжавых культур з дапамогай сеялкі. Далей ідзе паліў. Для добрага росту збожжавых культур, асабліва кукурузе, неабходна вялікая колькасць вады. Для палівання выкарыстоўваецца аўтаматычная прылада, якое ездзіць па полі, раўнамерна яго абрашаючы. У канцы лета зёлкавыя культуры спеюць і становяцца залацістага колеру, значыць, настаў час жніва, і на поле выязджаюць збожжаўборачныя камбайны. Пасля збору збожжавых культур пачынаюць нарыхтоўваць сілас — корм для жывёл. Сіласаўборачны камбайн зразае пакінутыя сцеблы, здрабняе іх і ссыпае або ў машыну, або ў абліцаваныя траншэі.

Пытанні дзіцяці падчас прыпынку на полі:

— Хто арэ поле?

— Чаму шмат птушак на полі?

— Як ты думаеш, што тут расце?

— Ці ёсць у глебе вільгаць? (Памацаць глебу рукамі)

— Ці патрэбен дождж?

— Чаму засеянае поле цёмнае?

  Можна з дзіцем вывучыць пацешку:

— Дождж, дожджык, весялей

Капай, капай, не шкадуй!

Толькі нас не замачы!

Дарма ў акенца не стукай —

Брызні ў полі пушчы:

Стане траўка гушчы!

         Наступны прыпынак недалёка ад фермы — «Зялёны луг».

Расказаць дзіцяці, што зялёны луг, агароджаны дротам — гэта паша для кароў у вяснова-восеньскі перыяд года. Дрот нацягнуты для таго, каб каровы не выходзілі за тэрыторыю луга. І называецца гэты дрот – элактрапастух. Кароў выганяюць на луг, каб паскублі свежую траву і палявыя кветкі. Каровы праводзяць на на пашу ўвесь дзень. Каб малако было смачным, карову ядуць шмат травы і п’юць шмат вады. Таму на пашу бачныя вялікія ёмістасці з вадой.

Разгледзець з дзіцем кароў, якія пасуцца на пашу.

Рогі — доўгія, вострыя, у адрозненне ад некаторых іншых жывёл карова іх не скідае.

Вушы — вялікія, гэта вельмі зручна, таму, што можна адмахвацца імі ад мух.

Вочы — круглыя і абаронены пухнатымі вейкамі.

Морда — заўсёды цёплая і вільготная. Карова дыхае і фыркае сваімі вялікімі ноздрамі.

Шкура — вельмі мяккая. Ёсць каровы з бурай скурай, з белай, чорнай, а таксама плямістай.

Хвост — доўгі і заканчваецца пэндзлікам. Карова ім увесь час абмахваецца, каб адганяць мух і казурак.

Вымя — у каровы чатыры сасцы, поўных малака. Даярка доіць карову двойчы на дзень, каб атрымаць смачнае малако.

Капыты — моцныя і служаць для абароны ног. Яны нешта накшталт трывалага абутку.

         Непадалёк ад пашы бачна ферма. Гэта аднапавярховы будынак для знаходжання кароў у зімовы перыяд года, для начлегу і дойкі. У будынак фермы экскурсія забаронена.

Пытанні дзіцяці каля пашы:

—  Хто гэта? Жывая істота ці не?

— Знешні выгляд:

А) колер;

Б) велічыня;

У) якое навобмацак( гладкае, пухнатае, калючае);

— Часткі цела: назвы, знешні выгляд, прызначэнне;

— Чым сілкуецца? (трава, сена, сянаж, мука, салома, камбікорм, вада);

— Дзе жыве?

— Як называецца дзіцяня? (цяля);

— Сям’я (бык, карова, цяля);

— Як падае голас? (му-му);

— Якую карысць прыносіць чалавеку? (дае малако, малочныя прадукты: тварог, смятана, кефір і т. д.);

— Хто даглядае жывёлу? ( назва прафесіі — жывёлавод: цялятніца, пастух, даярка — аператар машыннага даення, ветэрынар лечыць);

— У якім сыходзе маюць патрэбу?

— якія прылады і абсталяванні патрэбныя для працы (пастуху – пуга, электрапастух; даярка – апарат машыннага даення, вядро і г.д.);

З дзіцем можна пагуляць падчас экскурсіі:

         Заданне: «Прыдумай мянушку жывёле» (У каровы белы лоб або плямка на лбе — «Зорка»; Чорная ўся- «Чарнушка»; Уся ў плямках — «Раба» і г.д.);

Рашэнне праблемнай сітуацыі: «Чым адрозніваецца хворая жывёла ад здаровай?»

Гульні: «Угадай па апісанні», «Добра – дрэнна», «Хто чым сілкуецца», «Нарыхтоўваем корм для жывёл».

Псіхагімнастычны эцюд «Добрая жывёла».

Рухомыя гульні: «Па роўнай дарожцы», «Даганялкі».

Пальчыкавыя гульні: «Ходзіць-блукае па лужку» («крочаць» двума пальцамі па дарожцы), «Рудая карова» (робяць «рогі» і пампуюць галавой, дасць яна нам да вечара малака парнага — сціскаюць і расціскаюць пальцы)

Сітуацыя:

Таму што……

1. Хатніх жывёл не пакідаюць без нагляду, таму што…….(разбрыдуцца і могуць заблудзіцца, прычыніць шкоду сабе і навакольным, загінуць)

2. Узімку хатніх жывёл не пакідаюць на вуліцы, таму што …….. (яны могуць змерзнуць і загінуць);

3. Нельга блізка падыходзіць да дзіцянят жывёл, калі побач іх мамы, таму што……( забадаюць);

4. Трэба ўлетку нарыхтоўваць корм для жывёл, таму што…..( узімку няма дзе яго ўзяць, а добра накормленая жывёла хутчэй расце, карова больш дае малака);

Рэкамендуемыя творы маст. літаратуры:

Бел. нар. песенька « Бычок»

Ой, бычок мой, бысенька,

Залатая лысiнка,

Бадучыя рогі,

Тупучыя ногі.

Ты паціху хадзі,

І дзіцятка не будзі.

А. Барто: «Бычок», «Гульня ў статак».

Рус.нар. пацешка «Ранім-рана раніцай»

 

  Раннім-рана раніцай

Пастушок ту-ру-ру-ру!

А кароўкі ў лад яму

Зацягнулі: «Му-му-му!»

Ты, каровушка, ідзі

У чыстае поле пагуляй.

А вернешся ўвечары,

Нас напоіш малачком.

Рус.нар, казкі:

«Бычок — смаляны бочок», «Бычок — чорны бочок, белыя капытцы», «Хаўрашэчка»

  Я. Чарушын «Карова».

В. Берастаў «Маленькі бычок».

Лічылка:

Пятро, Пятро,

Падай вядро.

Карове пiць –

Табе вадзiць.

Верш Л. Парамонава «Хатнія жывёлы».

Загадкі.

Пасля прагулкі з дзіцем можна:

  правесці гутарку: « Дзе мы былі і што бачылі? Што мне больш за ўсё запомнілася і спадабалася ў паездцы». (сістэматызаваць веданне дзіцяці, атрыманыя за дзень, актывізаваць памяць);

Праслухаць муз. твор: «На лузе пасуцца да…..»,

Пагуляць у сюжэтна-ролевую гульню: «Ферма».

Прапанаваць дзіцяці сканструяваць з будаўнічага набору: «Кароўнік», «Загон для жывёл».

Лепка з пластыліну: «Любімая жывёла», «Рагатая жывёла».

Канструяванне з прыроднага матэрыялу, з непрыдатнага матэрыялу (пластыкавыя бутэлькі, драўляныя цуркі — бычок, карова).

Аплікацыя з паперы: «Паша», «Карова на лузе» з сухіх раслін і лісця.

Маляванне: «На пашу», «Дарысуй дэталі, якія адсутнічаюць»,

кніжкі-размалёўкі.

Можна маляваць мелам на асфальце на вольную тэму. У вёсцы ў бабулі дапамагчы нарыхтоўваць корм жывёлам.