Маршрут выходнага дня: «Наша ферма»
Аб’ект маршруту знаходзіцца на тэрыторыі ў аг. Полужжа.
Удзельнікі маршруту — бацькі і дзеці.
Распрацавала выхавальнік: Бумай В.В.
Змест маршруту:
Паназіраць з дзіцем па дарозе да фермы за засеянымі палямі. Растлумачыць дзіцяці аб неабходнасці апрацоўваць зямлю, угнойваць. Распавесці, якія расліны вырошчваюць у аг. «Полужжа» (кукурузу, пшаніцу, авёс, жыта, ячмень).
Зрабіць прыпынак каля поля. Расказаць, як нарыхтоўваюць кормы для жывёл на зіму. Спачатку ўзарваюць восенню зямлю. Да трактара мацуюць плуг для апрацоўкі зямлі. Яе трэба ўзрыхліць і разраўнаваць, пасля чаго пасеяць насенне збожжавых культур з дапамогай сеялкі. Далей ідзе паліў. Для добрага росту збожжавых культур, асабліва кукурузе, неабходна вялікая колькасць вады. Для палівання выкарыстоўваецца аўтаматычная прылада, якое ездзіць па полі, раўнамерна яго абрашаючы. У канцы лета зёлкавыя культуры спеюць і становяцца залацістага колеру, значыць, настаў час жніва, і на поле выязджаюць збожжаўборачныя камбайны. Пасля збору збожжавых культур пачынаюць нарыхтоўваць сілас — корм для жывёл. Сіласаўборачны камбайн зразае пакінутыя сцеблы, здрабняе іх і ссыпае або ў машыну, або ў абліцаваныя траншэі.
Пытанні дзіцяці падчас прыпынку на полі:
— Хто арэ поле?
— Чаму шмат птушак на полі?
— Як ты думаеш, што тут расце?
— Ці ёсць у глебе вільгаць? (Памацаць глебу рукамі)
— Ці патрэбен дождж?
— Чаму засеянае поле цёмнае?
Можна з дзіцем вывучыць пацешку:
— Дождж, дожджык, весялей
Капай, капай, не шкадуй!
Толькі нас не замачы!
Дарма ў акенца не стукай —
Брызні ў полі пушчы:
Стане траўка гушчы!
Наступны прыпынак недалёка ад фермы — «Зялёны луг».
Расказаць дзіцяці, што зялёны луг, агароджаны дротам — гэта паша для кароў у вяснова-восеньскі перыяд года. Дрот нацягнуты для таго, каб каровы не выходзілі за тэрыторыю луга. І называецца гэты дрот – элактрапастух. Кароў выганяюць на луг, каб паскублі свежую траву і палявыя кветкі. Каровы праводзяць на на пашу ўвесь дзень. Каб малако было смачным, карову ядуць шмат травы і п’юць шмат вады. Таму на пашу бачныя вялікія ёмістасці з вадой.
Разгледзець з дзіцем кароў, якія пасуцца на пашу.
Рогі — доўгія, вострыя, у адрозненне ад некаторых іншых жывёл карова іх не скідае.
Вушы — вялікія, гэта вельмі зручна, таму, што можна адмахвацца імі ад мух.
Вочы — круглыя і абаронены пухнатымі вейкамі.
Морда — заўсёды цёплая і вільготная. Карова дыхае і фыркае сваімі вялікімі ноздрамі.
Шкура — вельмі мяккая. Ёсць каровы з бурай скурай, з белай, чорнай, а таксама плямістай.
Хвост — доўгі і заканчваецца пэндзлікам. Карова ім увесь час абмахваецца, каб адганяць мух і казурак.
Вымя — у каровы чатыры сасцы, поўных малака. Даярка доіць карову двойчы на дзень, каб атрымаць смачнае малако.
Капыты — моцныя і служаць для абароны ног. Яны нешта накшталт трывалага абутку.
Непадалёк ад пашы бачна ферма. Гэта аднапавярховы будынак для знаходжання кароў у зімовы перыяд года, для начлегу і дойкі. У будынак фермы экскурсія забаронена.
Пытанні дзіцяці каля пашы:
— Хто гэта? Жывая істота ці не?
— Знешні выгляд:
А) колер;
Б) велічыня;
У) якое навобмацак( гладкае, пухнатае, калючае);
— Часткі цела: назвы, знешні выгляд, прызначэнне;
— Чым сілкуецца? (трава, сена, сянаж, мука, салома, камбікорм, вада);
— Дзе жыве?
— Як называецца дзіцяня? (цяля);
— Сям’я (бык, карова, цяля);
— Як падае голас? (му-му);
— Якую карысць прыносіць чалавеку? (дае малако, малочныя прадукты: тварог, смятана, кефір і т. д.);
— Хто даглядае жывёлу? ( назва прафесіі — жывёлавод: цялятніца, пастух, даярка — аператар машыннага даення, ветэрынар лечыць);
— У якім сыходзе маюць патрэбу?
— якія прылады і абсталяванні патрэбныя для працы (пастуху – пуга, электрапастух; даярка – апарат машыннага даення, вядро і г.д.);
З дзіцем можна пагуляць падчас экскурсіі:
Заданне: «Прыдумай мянушку жывёле» (У каровы белы лоб або плямка на лбе — «Зорка»; Чорная ўся- «Чарнушка»; Уся ў плямках — «Раба» і г.д.);
Рашэнне праблемнай сітуацыі: «Чым адрозніваецца хворая жывёла ад здаровай?»
Гульні: «Угадай па апісанні», «Добра – дрэнна», «Хто чым сілкуецца», «Нарыхтоўваем корм для жывёл».
Псіхагімнастычны эцюд «Добрая жывёла».
Рухомыя гульні: «Па роўнай дарожцы», «Даганялкі».
Пальчыкавыя гульні: «Ходзіць-блукае па лужку» («крочаць» двума пальцамі па дарожцы), «Рудая карова» (робяць «рогі» і пампуюць галавой, дасць яна нам да вечара малака парнага — сціскаюць і расціскаюць пальцы)
Сітуацыя:
Таму што……
1. Хатніх жывёл не пакідаюць без нагляду, таму што…….(разбрыдуцца і могуць заблудзіцца, прычыніць шкоду сабе і навакольным, загінуць)
2. Узімку хатніх жывёл не пакідаюць на вуліцы, таму што …….. (яны могуць змерзнуць і загінуць);
3. Нельга блізка падыходзіць да дзіцянят жывёл, калі побач іх мамы, таму што……( забадаюць);
4. Трэба ўлетку нарыхтоўваць корм для жывёл, таму што…..( узімку няма дзе яго ўзяць, а добра накормленая жывёла хутчэй расце, карова больш дае малака);
Рэкамендуемыя творы маст. літаратуры:
Бел. нар. песенька « Бычок»
Ой, бычок мой, бысенька,
Залатая лысiнка,
Бадучыя рогі,
Тупучыя ногі.
Ты паціху хадзі,
І дзіцятка не будзі.
А. Барто: «Бычок», «Гульня ў статак».
Рус.нар. пацешка «Ранім-рана раніцай»
Раннім-рана раніцай
Пастушок ту-ру-ру-ру!
А кароўкі ў лад яму
Зацягнулі: «Му-му-му!»
Ты, каровушка, ідзі
У чыстае поле пагуляй.
А вернешся ўвечары,
Нас напоіш малачком.
Рус.нар, казкі:
«Бычок — смаляны бочок», «Бычок — чорны бочок, белыя капытцы», «Хаўрашэчка»
Я. Чарушын «Карова».
В. Берастаў «Маленькі бычок».
Лічылка:
Пятро, Пятро,
Падай вядро.
Карове пiць –
Табе вадзiць.
Верш Л. Парамонава «Хатнія жывёлы».
Загадкі.
Пасля прагулкі з дзіцем можна:
правесці гутарку: « Дзе мы былі і што бачылі? Што мне больш за ўсё запомнілася і спадабалася ў паездцы». (сістэматызаваць веданне дзіцяці, атрыманыя за дзень, актывізаваць памяць);
Праслухаць муз. твор: «На лузе пасуцца да…..»,
Пагуляць у сюжэтна-ролевую гульню: «Ферма».
Прапанаваць дзіцяці сканструяваць з будаўнічага набору: «Кароўнік», «Загон для жывёл».
Лепка з пластыліну: «Любімая жывёла», «Рагатая жывёла».
Канструяванне з прыроднага матэрыялу, з непрыдатнага матэрыялу (пластыкавыя бутэлькі, драўляныя цуркі — бычок, карова).
Аплікацыя з паперы: «Паша», «Карова на лузе» з сухіх раслін і лісця.
Маляванне: «На пашу», «Дарысуй дэталі, якія адсутнічаюць»,
кніжкі-размалёўкі.
Можна маляваць мелам на асфальце на вольную тэму. У вёсцы ў бабулі дапамагчы нарыхтоўваць корм жывёлам.